Универсальный дизайн


ОБЗОР


  1. Модель и технология универсального дизайна обучения в условиях разнообразия образовательных потребностей обучающихся в начальной школе: методические рекомендации для учителей, специалистов психолого-педагогического сопровождения и методистов образовательных организаций / авт. колл.; гл. ред. С.В. Алёхина. ‒ М.: МГППУ, 2020. ‒ 176 с. http://psychlib.ru/inc/absid.php?absid=399448
  2. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2002. 720 с.
  3. Paliocosta, P., Blandford, S. Inclusion in school: a policy, ideology or lived experience? Similar findings in diverse school cultures // Support for Learning. 2010. Vol. 25. № 4. P. 179‒186.
  4. Prensky, M. Digital Natives, Digital Immigrants // MCB University Press. 2001. № 9 (5). URL: https://www.researchgate.net/publication/235316599_Digital_Natives_Digital_Immigrants_Part_1
  5. Лобок А. Доступность образования: формальная или содержательная? URL: https://ps.1sept.ru/article.php?ID=200405209
  6. Nonprofit education research and development organization CAST, USA. URL: http://www.cast.org/
  7. [1] Centre for Teaching Excellence, University of Waterloo, Canada. URL: https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching-excellence/teaching-resources/teaching-tips/teaching-tips-planning-courses-and-assignments/what-universal-design
  8. [1] Katz, J. The three block model of universal design for learning (UDL): engaging students in inclusive education // Canadian Journal of Education. 2013. Vol. 36. № 1. P. 153–194. URL: https://www.researchgate.net/publication/286055447_The_Three-Block_model_of_universal_design_for_learning_UDL_Engaging_students_in_inclusive_education
  9. Ralabate, P.K. Universal design for learning: meeting the needs of all students. 2011. URL: http://leader.pubs.asha.org/article.aspx?articleid=2279147 
  10. The Centre for Excellence in Universal Design, Ireland. URL: http://universaldesign.ie/Home/; Universal design handbook: building assessable and inclusive environments // Represented by Community and Neighbourhood Services (CNS), Social Policy and Planning Division. The City of Calgary, Alberta, Canada. 2010. 106 р. URL: https://www.calgary.ca/CSPS/CNS/Documents/universal_design_handbook.pdf?noredirect=1
  11. Persson, H., Ahman, H., Yngling, A., Gulliksen, J. Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts ‒ one goal? On the concept of accessibility – historical, methodological and philosophical aspects // Universal Access in the Information
  12. Society. Published by Springer, 2014. 23 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/271657803
  13. Burgstahler, S. Introduction to universal design in higher education // In: Burgstahler S. (Ed.) Universal design in higher education: Promising practices. Seattle: DO-IT, University of Washington, 2013. URL: www.uw.edu/doit/UDHE-promising-practices/part1.html
  14. РООИ «Перспектива». URL: https://perspektiva-inva.ru/universaldesign
  15. Головинская Е.Ю. Универсальный дизайн в образовании // Синдром Дауна. XXI век. 2017. № 2 (19). C. 48‒51. URL: https://downsideup.org/elektronnaya-biblioteka/zhurnal-sindrom-dauna-xxi-vek-no2-19-2017/
  16. Давыдова Е.М., Радченко В.Ю., Радченко О.С. Принципы универсального дизайна как основа формирования профессиональных компетенций дизайнеров // Филологические науки. Вопросы теории и практики: в 3 ч. Ч. 1. Тамбов: Грамота, 2016. № 4 (58). C. 186‒190. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/printsipy-universalnogo-dizayna-kak-osnova-formirovaniya-professionalnyh-kompetentsiy-dizaynerov
  17. Методическое пособие для обучения (инструктирования) сотрудников учреждений МСЭ и других организаций по вопросам обеспечения доступности для инвалидов услуг и объектов, на которых они предоставляются, оказания при этом необходимой помощи / Р.Н. Жаворонков. М., 2015. 555 с. URL: https://www.invalidnost.com/pdf/Metodicheskoe_posobie.pdf